Biografi

www.karlsmark.se   www.mayadevesque.se

Historia

En höstkväll 2009 möts två artister, de har setts tidigare men det här blir det första egentliga mötet, vid en klubb på Mosebacke.

Maya ska framföra ett par Piaf-låtar med dragspel och en avslutande operaaria tagen ur den föreställning om franska chanteuser som hon spelar på olika scener just då.
Hon är från början dansare, specialiserad på stepp och jazzbalett, men nu står hon här i
en svart enkel stram klänning, 40-tals skor och knut.

I en tidigare recension gällande Orkester Chesty Morgan beskrevs Maya:
"Hon ser ut ungefär som mamman i familjen Addams, för sig som Zarah Leander och låter som Piaf och Callas. När Maya de Vesque, salongsorkestern Chesty Morgans primadonna intar scenen är det svårt att ta ögonen ifrån henne" (pressrader se bilaga : Maya press)

På samma tillställning finns Linda 49 "En misslyckad tjej", alias Anders Karlsmark, ensam med en elgitarr. Anders, med ett förflutet som grundare, basist och låtskrivare i Commando M Pigg (vilka för övigt har kallats "ett av Sveriges bästa rockband") har genom åren lyckats hamna i en del udda musiksammanhang som till exempel att spela och turnera tillsammans med Birgitta Andersson där han bland annat sjungit Ulla Billqvist-sånger. Men nu är han alltså på Mosebacke i form av "Linda 49", ett musikprojekt med samhällskritiska sånger på svenska, iförd blond långhårig peruk, illblå ögonskugga, illasittande ljusblå damdräkt och alldeles för stora herrskor.

Ett musikaliskt tycke uppstår och året efter föds defiXion, då Anders och Maya blir ombedda att sätta ihop en goth-akt till en klubbspelning. Idén kom av att de båda har flera gemensamma musikaliska influenser åt goth-hållet såsom Alice Cooper, Black Sabbath, Sisters of Mercy, Nina Hagen, Diamanda Galas, Siouxsie and the Banshees, Marilyn Manson, Lydia Lunch, The Gun Club, The Ramones med flera.

Grundtankarna för projektet baserar sig på att opera ofta kan upplevas ha en dragning åt goth-hållet, både vad det gäller handling och musikaliskt och att det bland kvinnliga sångare finns många som har fortsatt åt operahållet, samt att det ju finns fantastiska och intressanta passager i olika operastycken. Så skulle man inte bara helt enkelt kunna plocka ut sådana passager och sen omvandla dem till en mer utpräglad goth-tappning?

När Maya de Vesque, präglad av melodier och tonspråk från den klassiska musiken, möter Anders Karlsmark, en låtmakare med 15 album i ryggen från både Commando M Pigg och egna utgivningar, kan man lite klyschigt säga att "ljuv goth-musik uppstår".

Detta med utgångspunkt från att Maya sedan barnsben är hemtam med operamusiken, mycket tack vara att farfar Harry Ebert var repetitör på operan och ofta ordnade familjekonserter där han spelade och berättade historier ur olika operor. Harry Ebert hade tidigare även varit ackompanjerande vän med Jussi Björling. Så denna klassiskt präglade sida beblandar sig nu med Anders betydligt råare arv, där 10 års turnerande med Commando M Pigg (bland annat mycket i Tyskland) har satt sina musikaliska spår. I Commando M Pigg intresserade han sig mycket för att experimentera med både rytmer, text, och underliga ackordvändningar.

Som en liten utvikning kan nämnas, att förutom ABBA så var Commando M Pigg tillsammans med Lädernunnan två av de få svenska akter som turnerade utomlands vid tiden runt 1985.

Strävan i defiXions blev att försöka kunna arbeta över hela röstregistret. Mayas koloratursopran med väl utvecklat mellanläge inte bara kompletterar Anders basbaryton utan även överlappar och avlastar de röstmässiga gränsområden där Anders visserligen länge har befunnit sig, eller tvingats befinna sig, men kanske också känt sig ansträngd. Tillsammans spänner deras röstomfång över hela 5 oktaver.

Vidare är tanken att Anders låtbyggande grundstrukturer ska kläs in med Mayas stämmor och udda ackordföljder. Ibland kryddade med spektakulära och avsiktliga musikaliska kraschlandningar och överraskningar, där ett kvidande men klassiskt och notmässigt perfekt stycke från elgitarren, hela tiden inramad i Mayas vokala fluktuationer, plötsligt kan avbrytas av ett strängbaserat crescendo för att lite senare landa i en egensinnigt arrangerad cover. För covers är inget tabu för defiXions, det finns så många otroligt bra låtar, men de måste bara göra dem på sitt sätt.

Och namnet?

En lång lista gjordes upp. De behövde ett namn som betydde något, som stod för något.
Och fastnade för en böjning av "defixiones", efter en titel på en Diamanda Galas–låt,
vilket wikipedia definierar på följande sätt, uttryckt på anglo-saxiska:
"A curse tablet or binding spell (defixio in Latin, κατάδεσμος katadesmos in Greek) is a type of curse found throughout the Graeco-Roman world, in which someone would ask the gods to do harm to others."
Alltså en förbannelse liknande: "Jag ber till gudarna att de straffar dig!"
Därav kom alltså namnet defiXions

Nu är vi framme vid 2010, vilket blir födelseåret för defiXions.

Men hur skulle detta presenteras?

Den självklara utgångspunkten var ju deras helt divergerade uttrycksformer.
Anders, tidigare bassist i Commando M Pigg men senare även som gitarrist, inspirerad av Jimi Hendrix, Chuck Berry och andra expressiva gitarrister, med fokus på låtbyggandet.
Maya, primadonnan som hela tiden har fokusering på det visuella, där defiXions i futuristisk kostymering idealiskt ska upplevas som en levande organism. Modesty Blaise meets Manga.

Tittar man på defiXions texter, så behandlar de oftast motsatserna och motpolerna i livet. Och då gäller det vanliga livet, det upptänkta livet, det futuristiska livet och alla andra typer av liv som kan tänkas och inte tänkas. Berättelser om djävlar och demoners förbannelser, om förtappade själar, blandas med vardagsproblematik som svek, lidelser och att övervinna omöjligheter.

Här hittar man återigen inspiration från operans libretton, blandade eller sammanvävda med influenser från Alice Cooper, Black Sabbath, Sisters of Mercy, Nina Hagen, Diamanda Galas, Siouxsie and the Banshees, Marilyn Manson, Lydia Lunch, Jeff Beck, The Gun Club, The Ramones, Maria Callas, Simone Kermes med flera.

När samarbetet väl kom i gång så kom det låt efter låt ur denna konstellation och när det blev dags att ge ut ett album då blev det en inte helt enkel uppgift att välja ut vilka låter som skulle får vara med. Men till slut så utkristalliserades det sig vilka som skulle få komma med och resten fick helt enkelt "ligga på vänt".

Hur beskriver man då defiXions?

Primärt och enklast beskrivet är det den "råa" och oborstade rockmusikern som möter den klassiskt skolade och "fina" sångerskan. Två helt olika musikvärldar som initialt och spontant känns kollidera, men som efter att fått ha känt på varandra i stället sporrar till stordåd.

Egna kompositioner, där inslag och influenser från opera, arior och andra klassiska passager blandas med rock, new wave och punk i en smältdegel som genom fusioner, påhitt och ibland "arrangerade" stilbrott försöker bryta ny musikalisk mark och också gör det. Och om man nu försöker tänka sig att rockmusiken är en "baby" jämfört med den klassiska, så kan man kanske här säga att 100-tals år av kunskapsstyrt komponerande ställs mot vardagsslumpens självinnovativa, nyckfulla och råare uttrycksmönster. Vi har tidigare sett hårdrock och schlager flirta med operavärlden men här är det som att operakompositörernas dna genmanipuleras av Jimi Hendrix svajarm. Den här musiken har inget mode, den bara ÄR.

Strikt ställs mot experimentellt, vanmakt mot hopp, ordning mot kaos, sans mot galenskap.

Frontfigurer är två stiliserade varelser som i sitt agerande och karakteristisk symboliserar de olika musikformerna men som samtidigt genom sitt interagerande och musikaliskt ömsesidiga kommenterande skapar den fusion av klanger som ger defiXions dess visioner och uttryck, med dragning åt goth-karaktär.

Info:

Anders Karlsmark
Gitarrist, basist och kompositör och producent.
Grundare och musiker/kompositör av new wave gruppen Commando M Pigg,
ett av new waves mest omskrivna band.

En skicklig tennisspelare som lämnar uttryck som till exempel "Musik är sport" och " Vi lever inte på vår musik, vi dör på den" till eftervärlden.

Skrivit teater- och filmmusik, skådespelare på film med Björn Kjellman i " Sverige är fantastiskt" prem. 2013 och på scen med bland annat Teater Tribunalen.
Musik/band med Matti Bye, Paulina Wallenberg, Per Dalberg med flera.

Tidigare recensioner:
"Karlsmark ... has a musical talent beyond time and space."
Christer Paulstrup, Kristianstadsbladet

"An exiting Swedish songwriter and artist who has stayed away from studio recordings too long, with Gonnabyeme Karlsmark starts a second carrier ..."
Tomas Fridholm, Musikidustrin

"Men det är så bra gjort att jag fastnar för nästan varje låt"
Anders Frelin, DN

Maya de Vesque
Koloratursopran och chanteuse.
Grundare av Orkester Chesty Morgan, men även klassisk och operasångerska,

Har gjort en rad gränsöverskridande produktioner, mycket med inriktning på fransk musik. Både konserter och teaterproduktioner samt forskat i kabaré-klubb-begreppet .

Även jobbat med konstnärer och teater, till exempel Darling Desperados, Södertäljeoperan, Varité Velociped, Kriminaltango, Odenteatern, La Strada,

Tidigare recensioner:
"Men så skred Maya de Vesque in på scengolvet och väckte den slumrande uppmärksamheten hos publiken."
Urban Århammar, Hjälmarens tidning

"Mayas röst rör sig smidigt över tre och en halv oktav, och ändrar med lätthet karaktär mellan ett stort antal olika sångstilar."
Sonja Björk, Plaza

"Hon har en röst på liv och död. Som operasångerska sjunger hon på det förtrollande sätt som fanns i början av seklet"
Thomas Vistrand, Vk

_______________________________________________________________

Recensioner ifrån defiXions spelningar:

från en Goth-klubb, ålder 20–35 år:
"En något mer överraskande akt var goth-experiementet som Maya de Vesque och Anders Karlsmark stod för. Karlsmark var en rörlig typ på scen, mycket energisk, och damen i fråga sjöng operaarior utifrån en lyrikbok hon hade liggande framför sig i notstället. Gitarristen (Karlsmark) var sjukt mycket rock'n'roll så det var en kul sammansättning av det konceptet. (Ja jag Vet - Karlsmark e pappa till Commando M Pigg men kolla hans MySpacesida ...)"
NineIZ

"Jag såg defiXions på Teater Galeasen en kväll i oktober 2011 och blev helt hänförd av deras egensinniga framträdande. Den gränslösa showen bjöd på vacker skönsång, rå energi, överraskande vändningar och gav samtidigt rysningar av välbehag, i den ovanliga mixen av opera och rock'n'roll. defiXions lyckas både underhålla och utmana, och resultatet bli till sann konst."
Recension teater Galeasen